Wind- en Motormaalderij St. Petrus te Roggel

Petrus

Petrus 1969

Filmpje van de molen

De molen werd in 1900 gebouwd door Jean Rutten. De St. Petrus is een belt- of bergmolen, een molen met een opgeworpen heuvel rondom. Vanaf 1914 kon de molen ook motorisch aangedreven worden en dus draaien bij windstil weer. De molen heeft niet lang bedrijfsmatig gedraaid, in 1953 werd hij alweer buiten bedrijf gesteld en in 1969 aan de toenmalige gemeente Roggel verkocht. In 1975 volgde een restauratie en in 1983 werd een uit 1930 stammende Thomasen dieselmotor in de molen geplaatst zodat de molen ook bij windstil weer kan draaien. Sinds die tijd draagt de molen ook de naam St. Petrus, de patroonheilige van Roggel. De molen is eigendom van de gemeente Leudal en wordt beheerd door de Molenstichting Leudal.

Adres: Nijken 24, 6088 NR Roggel

Sint Antonius te Heythuysen

StAntonius   Antonius 20e eeuw

De St. Antonius werd in 1861 gebouwd en staat ook wel bekend als de molen van Coenen: drie generaties Coenen maalden op de molen. De gebroeders Jan en Antoon hadden er midden vorige eeuw een florerend voedermeelbedrijf. Omstreeks 1970 werd het bedrijf opgeheven, de molen was al  in 1969 aan de toenmalige gemeente Heyhuysen verkocht. In de jaren zeventig werd een grote restauratie uitgevoerd, nog een aantal aanpassingen en een restauratie volgden en in 2004 is de molen maalvaardig opgeleverd.
De naam St. Antonius is pas in de dertiger jaren van de 20ste eeuw in zwang geraakt. In 1902 werd vlak bij de molen de St. Antoniuskapel gebouwd en deze gaf de naam aan de molen en de straat waarin de molen staat. De molen is eigendom van de gemeente Leudal en wordt beheerd door de Molenstichting Leudal.

Adres: St. Antoniusstraat 32, 6093 GC Heythuysen

Aurora te Baexem

AuroraBaexem   Auroramolen voormalige standplaats Horckerveld ca 1960

De Aurora is een standaardmolen, het oudste windmolentype in Nederland. Als de molen op de wind gezet wordt, draait de hele kast mee rond een middenpaal. De molen was ooit gebouwd op een plek tussen Haelen en Horn, maar verhuisde in 1846 naar Baexem. Na de 2e Wereldoorlog was de molen nauwelijks meer in gebruik en raakte in verval. In 1953 volgde een restauratie, maar ook daarna werd nog sporadisch gedraaid. In 1968 kocht de toenmalige gemeente Baexem de molen en werd hij in 1971 verplaatst naar zijn huidige standplaats. Daarna volgde er weer een restauratie en in 1972 werd de molen maalvaardig opgeleverd. De molen is eigendom van de gemeente Leudal en wordt beheerd door de Molenstichting Leudal.

Adres: Rijksweg 26a, 6095 NC Baexem

De Welvaart te Horn

DeWelvaart

Welvaart ca 1930

Filmpje van de molen

Deze slanke rechtopgaande molen stamt uit 1864. De Welvaart is een bovenkruier, alleen de kap draait als de molen op de wind gezet wordt. Na diverse eigenaren te hebben gekend, kocht Leo Linssen in 1929 de molen. Hij kocht ook een elektrisch aangedreven maalstoel om bij windstil weer te kunnen malen. Een aantal jaren later schafte hij een hamermolen aan, een elektrisch aangedreven maalinstallatie, en daarmee raakte de windmolen buiten gebruik. In 2014 werd de molen gerestaureerd. Met een dorpsfeest op Limburgse molendag in oktober 2014 werd De Welvaart weer in gebruik genomen. De molen is eigendom van de gemeente Leudal en wordt beheerd door de Molenstichting Leudal.

Adres: Molenweg 3, 6085 CK Horn

De Hoop te Horn

DeHoopHorn2

Hoop ca 1935

Filmpje van de molen

De Hoop is een heel bijzondere molen, de enige 16-kantige met leisteen bedekte molen in Europa. De molen is in 1817 uit Duitsland gehaald en hier weer opgebouwd. In 1934 werden zogenaamde ‘Dekkerwieken’ aangebracht. Een metalen omkleding om de roede van de wiek waardoor de luchtweerstand van de wieken minder wordt en de capaciteit van de molen wordt vergroot.
Na de dood van haar man in 1949 zette zijn weduwe Agnes Vermeulen met haar dochter het maalbedrijf voort tot 1958. Zij was toentertijd de enige vrouwelijke molenaar. Tien jaar later kocht de toenmalige gemeente Horn de molen. De molen heeft daarna verschillende opknapbeurten ondergaan en is sinds 2009 weer maalvaardig. De molen is eigendom van de gemeente Leudal en wordt beheerd door de Molenstichting Leudal.

Adres: Molenweg 26, 6085 CK Horn

Voor meer informatie over de windmolens: zie:  http://www.leumolen.nl/leudalmolens