LimburgseMolens klein

Limburgse Molendag 2019 in Leudal

Leudal telt twaalf molens en is daarmee de molenrijkste gemeente van Limburg. Tijdens de Limburgse Molendag op zondag 6 oktober 2019 zijn bijna alle molens voor het publiek geopend.

Water en windmolens
De gemeente Leudal is zeven watermolens en vijf windmolens rijk, allemaal molens met hun eigen verhaal en historie. Tien van deze molens zijn nog in werking en regelmatig voor het publiek geopend. De molens zijn karakteristieke monumenten in hun omgeving, soms midden in de natuur zoals de Leumolen, soms prominent in de bebouwde kom zoals de Antoniusmolen in Heythuysen of de molens de Welvaart en de Hoop in Horn.

Tijdens de Limburgse Molendag zijn vrijwel alle molens in Leudal geopend. De meeste molens zijn dan in werking en de molenaars tonen u graag deze cultuurhistorische parels en kunnen veel vertellen over de historie en de werking van hun molen. Soms zijn er extra activiteiten op de molen.

Openingstijden Limburgse Molendag 2019:  zondag
 6 oktober
Petrus

St. Petrus, Roggel  11:00 - 16:00
De Hoop, Horn  11:00 - 16:00
Welvaart, Horn  11:00 - 16:00
St. Antonius, Heythuysen  11:00 - 16:00
Aurora, Baexem  11:00 - 16:00

Leumolen, Nunhem  11:00 - 16:00
Friedesse molen, Neer  11:00 - 16:00
Schouwsmolen, Ittervoort  11:00 - 16:00
Grathemermolen, Grathem  11:00 - 16:00
Uffelse molen, Haler
Armenmolen, Neeritter
 gesloten
Elisabethsmolen, Haelen  permanent

Meer dan alleen molens op Limburgse Molendag in Horn

Niet alleen zijn de molens aan de Molenweg in Horn op Limburgse Molendag geopend, ook is er een dorpswandeling en zijn er historische tractoren en machines te zien.

Om 10.00 start er bij molen de Hoop een dorpswandeling georganiseerd door buurtvereniging De Molens. Deze wandeling staat onder leiding van een gids die vertelt over de historie van het dorp. De wandeling eindigt 1,5 uur later bij molen de Welvaart met koffie en vlaai. Voor leden van de buurtvereniging is de wandeling gratis, overige deelnemers betalen €2,50.
Tussen 11.00 en 16.00 zijn de molens geopend en de molenaars aanwezig om u rond te leiden in hun molen. Van molen de Hoop wordt momenteel de kap gerestaureerd, de molen kan daardoor niet draaien. Wel is de molenbouwer aanwezig om te vertellen over de restauratie. Molen de Welvaart is wel in werking. Daarnaast zijn er bij beide molens historische tractoren en machines te zien en voor zover mogelijk ook in werking.

Nieuws c

Een schat aan molens in de gemeente Leudal

Molens hadden vanaf de Middeleeuwen tot ver in de 19e eeuw een belangrijke functie, vrijwel ieder dorp had wel een graanmolen. De centrale functie die zo’n molen in een gemeenschap had, bracht met zich mee dat mensen elkaar ook ontmoetten bij de molen. Tijdens het wachten op de maalbeurt, wie het eerst komt, het eerst maalt, werden de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Aan het eind van de 19e eeuw verloren de molens het van de stoommachine en van de ruim 10.000 molens die Nederland ooit telde zijn er nog ongeveer 1150 over.
De gemeente Leudal is in Limburg de gemeente met de meeste molens, maar liefst twaalf molens telt deze gemeente: vijf windmolens en zeven watermolens. Elf van deze molens zijn nog in werking en voor het publiek toegankelijk. De molens zijn eigendom van particulieren, natuurorganisaties en de gemeente Leudal. De vijf windmolens die eigendom zijn van de gemeente Leudal, worden beheerd door de Molenstichting Leudal.

kaartje

Windmolens